Spring direct naar de hoofdnavigatie of de inhoud

Let’s work together; dat is de boodschap waarmee de Nederlandse watersector zich internationaal profileert. Het Partners voor Water-programma ondersteunt deze boodschap met fysieke en digitale missies, beurzen en evenementen. Mede dankzij het actief promoten van de Nederlandse watersector kan Nederland internationaal een grotere bijdrage leveren aan het verbeteren van de waterveiligheid en waterzekerheid. En daarbij gaat het niet alleen om het brengen van kennis en kunde, want ook voor Nederland valt er internationaal nog veel te leren. Het actief promoten van de Nederlandse watersector vanuit Partners voor Water leidde recentelijk nog tot een indrukwekkend Netherlands Pavilion tijdens de Aquatech Amsterdam, waar uiteenlopende organisaties uit de watersector zich graag presenteerden voor extra zichtbaarheid en netwerkmogelijkheden.

Tijdens Aquatech Amsterdam, dat weer live kon plaatsvinden, komen alle doelstellingen van Partners voor Water samen. Nederlandse sectorpartijen wisselen kennis uit met een internationaal publiek, er ontstaan partnerschappen om samen te werken aan grote water gerelateerde opgaven en er worden commerciële kansen benut. Daniël van Dijk is namens het Netherlands Water Partnership mede-verantwoordelijk voor het Partners voor Water-programmamanagement. Van Dijk: “Promotie van de watersector loopt eigenlijk door het hele programma Partners voor Water heen. Vanuit de verschillende programma-activiteiten halen en brengen we als sector informatie. We delen vervolgens zoveel mogelijk informatie via bijvoorbeeld websites, social media en digitale nieuwsbrieven. Maar daarnaast ondersteunen we actief sectoractiviteiten en organiseren we platformen rondom thema’s, regio’s of landen om ontwikkelingen en kansen met elkaar te kunnen delen. Zo wordt de samenhang binnen het programma vergroot en de verschillende thema’s en projecten belicht. En laten we zien hoe het programma kansen creëert voor de sector.”

Gebruik maken van lokaal netwerk

Naast de grote internationale evenementen, zijn er ook andere momenten waarbij Partners voor Water een cruciale rol speelt, zoals bijvoorbeeld tijdens inkomende en uitgaande missies. “Missies zijn een belangrijk platform voor kennisuitwisseling en ontmoetingen met lokaal betrokkenen,” vertelt Van Dijk. “Wij geven dan de sector altijd zoveel mogelijk de kans om zich inhoudelijk te presenteren. Nederlandse expertise wordt zo contextgericht aangeboden en krijgt op deze manier een persoonlijk gezicht; het laat duidelijk zien waar onze toegevoegde waarde ligt binnen het programma.”

"Missies zijn een belangrijk platform voor kennisuitwisseling en ontmoetingen met lokaal betrokkenen."

Belangrijk bij dit soort missies zijn de contacten met het Nederlandse ambassade-postennetwerk die naast hun actuele kennis van de lokale wet- en regelgeving en toegang tot bestuurlijke netwerken ook veel interessante organisaties en bedrijven kennen waar de sector potentieel mee kunnen samenwerken. Van Dijk: “We organiseren daartoe ook graag samen netwerkevenementen en matchmakingbijeenkomsten om deze lokale netwerken optimaal te ontsluiten voor de partijen die meegaan op missies en bezoeken.

Onder de Nederlandse vlag

Buitenlandse missies zijn altijd vraag-gestuurd; een land heeft een water gerelateerde uitdaging en dankzij het Partners voor Water-programma kan deze vraag met behulp van de Nederlandse watersector worden opgepakt. De watersector presenteert zichzelf altijd zoveel mogelijk gezamenlijk onder de Nederlandse vlag. Dat is vanuit de gedachte dat we alleen samen de oplossing in handen hebben. Water gerelateerde uitdagingen zijn complex en vereisen veel samenwerking: zowel in Nederland als in het buitenland. Zo wordt er vanuit Partners voor Water niet alleen samengewerkt met Netherlands Water Partnership, maar ook met de Water Alliance – dé netwerkorganisatie voor watertech bedrijven. Voor internationale beurspresentaties heeft Water Alliance het Holland Innovation Park geïntroduceerd. Een onderdeel dat specifiek gericht is op innovatieve en vaak jonge bedrijven en nieuwe ontwikkelingen.

Hein Molenkamp is managing director van Water Alliance en enthousiast over het op deze schaal samenbrengen van bedrijven. “Wij werken al jaren samen met het NWP om oa tijdens de Aquatech meer aandacht te geven aan Nederlandse innovaties. Het Netherlands Pavilion is de laatste jaren een dynamische plek geworden op de beurs Aquatech. Iedereen gaat daar toch wel even kijken en weet dat daar interessante ontwikkelingen te zien zijn. Dat is ook het succes van dit paviljoen; er ontstaat herkenning: ‘Dat is Nederland; een innovatief land op het gebied van watertechnologie.’ Je weet als bedrijf dat als je daar tussenstaat, je die eerste contactmomenten al hebt ‘gekregen’. Ook omdat wij natuurlijk onze genodigde partijen meebrengen naar het Holland Innovation Park. Uiteindelijk is het aan de bedrijven zelf om de gelegde contacten verder uit te bouwen en tot business te maken. Maar de meeste bedrijven komen terug, dus het zal vast een succes zijn.”

"Het Netherlands Pavilion is de laatste jaren een dynamische plek geworden op de beurs Aquatech."

Contact in coronatijd

Door corona lag de hele zakelijke reis- en beurssector een tijdlang stil. Daardoor moesten de promotie-activiteiten vanuit het programma ook op een andere manier worden ingevuld. “Dat ging eigenlijk vrij soepel: zo zijn er snel digitale bijeenkomsten, webinars en matchmaking sessies georganiseerd om de warme contacten en de kennisuitwisseling te behouden”. Ook vonden er virtuele missies plaats. Van Dijk: “Je zag wel dat mensen een beetje webinar- en schermmoe werden. Toen de Aquatech beurs in Amsterdam weer mogelijk was keek iedereen er ontzettend naar uit om fysiek bij elkaar te komen en nieuwe contacten te maken. Dat gaat ‘live’ toch gemakkelijker. En omdat iedereen nu gewend is om digitaal te werken, kun je het informele contact dat je tijdens missies of op beurzen hebt opgedaan prima online voortzetten.”

Eén van de bedrijven die op het Netherlands Pavilion tijdens Aquatech Amsterdam aanwezig was, is Van Essen Instruments, een bedrijf voor waterniveau-monitoringsystemen. Peter Westerhuis is als international distribution manager verantwoordelijk voor de internationale contacten van het bedrijf. Westerhuis: “Wij zijn een klein bedrijf en dan krijg je vaak een plek ergens in een hoek van een beurs. Sta je op het Netherlands Pavilion, dan sta je op een centrale plek. Het is er altijd druk. Niet alleen vanwege alle Nederlandse bedrijven, maar ook omdat er altijd activiteiten, koffie en een borrel is. Dat klinkt raar, maar tijdens dit soort beurzen draait het zeker ook om het sociale contact. En de promotie van de stand wordt voor je gedaan. Ik lever informatie aan over ons bedrijf en vervolgens hoef ik er alleen maar heen te gaan. Met onze beperkte financiële middelen voor dit soort evenementen is dat erg fijn.”

"Het Partners voor Water programma brengt het bilaterale proces op gang."

Bilateraal contact

Zo sprak Van Essen Instruments op de Aquatech Amsterdam met een Mexicaanse delegatie. “Hoewel er in deze coronatijd minder buitenlandse missies langskwamen, werd er wel een Mexicaanse delegatie aan ons geïntroduceerd. Wij hebben in Mexico nu direct contact met een lokale distributeur, maar die proberen we wel te linken aan Nederlandse initiatieven, bijvoorbeeld via het Partners voor Water programma en de Nederlandse ambassade. De ambassade spreekt Spaans, kent de lokale markt. Het Partners voor Water programma brengt het bilaterale proces op gang.”

Het bezoek vanuit Mexico is een direct gevolg van de bilaterale relatie die wordt onderhouden met steun van het Partners voor Water-programma. Het programma deed dat de afgelopen jaren met nog 15 landen. Het onderhouden van dat bilaterale contact blijft in de toekomst meer hybride dan voor de coronapandemie. Van Dijk: “Als we knopen moeten doorhakken of het contact juist even niet goed loopt, dan is een missie naar een land echt een meerwaarde. Tussendoor kunnen we het contact goed online onderhouden. Bijvoorbeeld via de online platformen die we creëren om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Ook met landen waarmee we nog geen bilaterale samenwerking hebben, maar die wel interesse hebben. Die laat je op zo’n platform op een hele effectieve manier samenkomen. Maar als er echt kansen liggen, halen we alles uit de kast om de beste indruk te maken in het land zelf.”