Spring direct naar de hoofdnavigatie of de inhoud

Gewoon in de VS een slim compact apparaat op de markt brengen waarmee consumenten hun watergebruik tot 45% kunnen verlagen, is tot mislukken gedoemd. Ook al lijkt de vraag groot, gelet op bijvoorbeeld de waterschaarste in Californië. Je moet meer weten over de regels en de mores, en je producten moeten gecertificeerd zijn. Daar is Hydraloop nu mee bezig, in een door Partners voor Water mee gefinancierde haalbaarheidsstudie.

CEO Arthur Valkieser: ‘Met de Hydraloop gebruik je het wasmachine-, douche- en badwater opnieuw, voor de wasmachine, het toilet, de tuin of het zwembad. Het wasmachinewater wordt weer gerecycled en kun je eventueel daarna een derde keer gebruiken. Al met al gebruik je dan 85% van je water opnieuw, en kun je een waterbesparing bereiken van 45%. Dat wordt mogelijk dankzij een combinatie van zuiveringstechnieken.

 

"Al met al gebruik je dan 85% van je water opnieuw, en kun je een waterbesparing bereiken van 45%. "

Californië kent structurele waterschaarste. Inwoners zijn al verplicht om minder water te gebruiken. Het is ook een welvarende staat: er wonen relatief veel mensen die wel een investering willen doen. Onze ambitie is dat in 2024 zo’n 500.000 huishoudens een Hydraloop hebben. Dat zorgt voor een besparing van 112 miljoen kubieke meter water per jaar.

Essentieel in de haalbaarheidsstudie is de certificering. Want je producten mogen niet worden geïnstalleerd als ze niet zijn gecertificeerd. De eisen voor dit soort installaties zijn in de VS strenger dan in Europa. We hebben de Hydraloop laten onderzoeken in een Duits laboratorium, dat namens de certificeringsorganisatie NSF testen mag doen. Daar bleek dat we het certificaat kunnen halen. Maar dat was één test, voor een certificering moet je het zes maanden lang elke dag halen. Er loopt nu een quick scan, daarna gaan we het formele proces van die zes maanden in.

 

In de haalbaarheidsstudie gaan we ook na hoe we toegang kunnen krijgen tot de installatiebranche. Dan gaat het om de technische gebruiken en regels in de branche: de aansluitmethodes, de diameters en het soort schroefdraden, van alles. Ook kijken we naar de aanpak van de marketing. Als de haalbaarheidsstudie positief uitpakt, willen we een pilot gaan doen. We zijn al bezig die voor te bereiden met enkele installatiebedrijven, voor rond de vijftien woonhuizen.

Het spannendst is of we de certificeringseisen halen, dus in staat blijken om een half jaar lang constant aan de kwaliteitseisen te voldoen. Maar als het lukt, en dat verwachten we wel, hebben we een essentiële stap gezet. Dan kunnen we verder in Californië, maar ook in andere staten en andere landen. Trouwens: die strenge eisen zijn voor ons ook een stimulans geweest om de Hydraloop nóg beter te maken.’